Sensory Design

Sensory Design

Maria Sørensen og Andrea Hadberg har udviklet Sensory Design for at skabe bevidsthed om sansebearbejdningens betydning for vores udvikling, trivsel og adfærd. Vi har mere end 15 års praksiserfaring, fra kommunalt regi, indenfor specialområdet, hvor vi har arbejdet med viden om sansebearbejdning. Nu ønsker vi at bringe denne viden videre til børneområdet.  Herudover er vi leverandører for Center for Autisme med speciale indenfor sansebearbejdning i forhold til mennesker med autisme.

En verden til forskel…

Vi får ofte sagt fx “alle elsker is” og det er naturligt at tro at alle har samme oplevelse som vi selv har. Men vi oplever alle verden forskelligt, da vi bearbejder sanseinformationer forskelligt. Gennem en sanseoplevelse skal vi forstå os selv og vores omgivelser, og vores hjerne har brug for sanseinformationer for at fungere. Vi har ofte den opfattelse, at vi oplever vores omgivelser ens og at andre er af samme opfattelse. Men oplevelsen af sansning i vores hverdag er personlig. Grunden til at det vi oplever, er forskelligt skyldes hjernens måde at bearbejde sanseinformationerne på.

Vi bliver alle i større eller mindre grad påvirket af de fysiske omgivelser vi befinder os i. Når vi indretter vores hjem gør vi det ubevidst efter vores sansers behov for at føle os godt tilpas. Nogle har det bedst med meget lys hvor andre foretrækker det mere mørk som en hule og nogle kan lide mange farver, hvor andre foretrækker et lyst og simpelt udtryk. Hvordan vil du have det hvis en anden indrettede dit hjem ud fra hans eller hendes behov? Når omgivelsernes ikke er indrettet til barnets behov, kan det få stor betydning for den enkeltes trivsel og adfærd. Ved at forstå den enkeltes sansemæssige behov, kan de fysiske omgivelser bruges som et pædagogisk redskab.

Forestil dig en fredelig morgen i dit køkken. Solen falder ind af køkkenvinduet, der dufter af kaffe, det nybagte brød du skal til at sætte tænderne i og sørme om ikke der også står en lille gylden skål med din yndlingsmorgenmad. Den med den gode mysli på toppen. Der lyder lidt fredelig morgenradio fra højtaleren, du sidder godt i den gode stol, med armlæn, puden og ryglænet har den helt rigtige vinkel. Vi har hver især vores individuelle meninger om hvad der skal til for at skabe et godt måltid og dette tager vi gerne med os når vi skal lave et måltid for andre. Men et godt måltid er et individuelt tilpasset måltid. Fx er det vigtigt at måltidet er tilpasset den enkeltes sansebearbejdning. Sensoriske udfordringer omkring et måltid kan fx være at kraftige lugte, udfordringer med konsistenser eller ensformig kost.

Vi tilbyder:

SanseProfil forløb

Undervisning i sanserne og deres betydning for trivsel, udvikling og læring

Undervisning i indretning, design og omgivelsernes betydning for vores adfærd og trivsel

Undervisning i “det gode måltid”

Rådgivning og vejledning ift. sanseintegrations udfordringer, indretning, mund motorik og meget mere.

KONTAKT OS FOR AT HØRE MERE OM HVAD VI KAN GØRE FOR DIG.